Wij werken volgens de methode van Perfect Pilates, klik hier voor nader uitleg

De pluspunten van Pilates

In Amerika is Pilates razend populair. Langzaam verovert deze sport ook Nederland. Maar wat is Pilates eigenlijk en wat doet het met je?

Lichaamstherapeut Joseph Pilates (1881-1967) is de grondlegger van Pilates. Hij liet zich inspireren door yoga en de levensfilosofieŽn van de oude Grieken. Denk bij Pilates aan een combinatie van yoga en tai chi. Het principe van Pilates is dat het lichaam heel bewust moet worden getraind vanuit de geest. De nadruk ligt op een juiste ademhaling en een goede balans tussen kracht en souplesse. De zogeheten powerhouse is de basis van Pilates. De powerhouse (buik, onderrug, bekken en bilspieren) is voortdurend aangespannen en vormt het centrum van kracht. Hierdoor kan de rest van het lichaam vrijelijk bewegen. Zo train je je hele lichaam.

Pijn is passť
Flink zwoegen en zweten is helemaal passť. Volgens Pilates is het niet nodig je lichaam tot het uiterste te belasten. Waar je bij andere sporten volgens het principe Ďno pain, no gainí traint met minutenlang durende crunches voor een strakke sixpack, pakt Pilates elke spiergroep stuk voor stuk kort aan. Hoeveel calorieŽn je verbrandt tijdens een Pilatesworkout is niet belangrijk. Het gaat om het verschil; al na een paar lessen ben je bewuster met je lichaam bezig, is je houding beter en je lijf strakker.

Voor wie?
Pilates is voor iedereen geschikt; man en vrouw, jong en oud. Mensen met blessures of lichamelijke klachten kunnen zelfs veel baat hebben bij Pilates. Ook wie extra kilootjes op de verkeerde plekken heeft zitten, kan veel hebben aan deze training. De Pilatesoefeningen zijn namelijk gericht op het verlengen en versterken van de spieren. Je komt dus al snel strakker in je vel te zitten.

Wat levert Pilates op?
Een platte buik ligt met Pilates zeker binnen handbereik, je komt lekkerder in je vel te zitten en het geeft daarnaast een boost aan je zelfvertrouwen. De belangrijkste voordelen nog even op een rijtje: